Prøv palmekål,  en spændende grønkål, der en forholdsvis ny kålsort i Danmark.

Den er sund, nærende og tilmed  dekorativ. Den minder lidt om en palme med mørkegrønne og blålige blade.
Den er meget fiberrig og grov, så bladene bruges oftest snittede, blandet i supper, gryderetter og wok

Alle kålsorter er sunde:

  •   De indeholder fibre, som tarmens gode bakterie elske.
  •   De indeholder glukosinolater, som er det svovlholdige stof, som også giver kålen dens karakteristiske smag. Kålen bruger det til forsvar mod sygdomme og skadedyr. Måske det virker ligesådan i kroppen?
  • De er rige på flere kraftfulde stoffer, som blandt andet kan virke forebyggende på flere forskellige former for kræft.
  • De indeholder mange antioxidanter
  • De virker antiinflammatorisk
  • Kolesterol og østrogener binder sig til desuden til fibrene, så kolesteroltallet naturligt mindskes

Prøv denne dejlige lille ret med palmekål, andre dejlige grøntsager og æg. Det ”smilende” æg supplerer det lidt stive palmeblad og afrunder den koncentrerede og kraftfulde smag, som palmekålsbladene giver retten.

Til 2 personer

• 10 blade af palmekål
• 2 gulerødder
• 250 g champignon
• Friske ærter
• Lidt smør
• 3 æg.
• 3 tsk. fintsnittet persille
• Hvidløg

 

Kog æggene ”smilende” dvs. i 4 minutter . Pil æggene og del dem i kvarte
Fjern det groveste af palmekålen, dvs. det meste af midterribben
Snit 4 af bladene så fint som muligt.
Snit gulerødderne så fint som muligt
Del champignon i kvarte
Sauter champignonerne og tag dem af varmen
Steg de hakkede gulerødder, palmeblade, hvidløg.
Bland champignon og persille i grøntsagerne med salt og peber og lad det simre i få minutter.
Kommes i palme bladene, der rulles omkring fyldet. Holdes fast med en tandstikker.
Serveres sammen med de kvarte ”smilende” æg og et drys friske ærter

Din tarm, dit helbred og din gane vil elske dig.   

læs mere om tarmbakterier :Her

 

(Visited 131 times, 1 visits today)